29 września 2020 Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia!

29 września 2020 Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia!

Opublikowano: 29/09/20

Dziś po raz pierwszy w historii obchodzimy ustanowiony przez ONZ Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia! Ogólnoświatowa akcja ma na celu zwiększenie świadomości wśród społeczeństwa dotyczącej negatywnych konsekwencji wynikających z marnowania jedzenia. W ramach obchodzonego Dnia Walki z Marnowaniem Jedzenia To Good To Go przeprowadziło miesięczną kampanię edukacyjną ukazującą skalę problemu związaną z olbrzymią ilością marnowania żywności. W akcję włączył się również North Fish.

Marnowanie jedzenia ma daleko idące konsekwencje dla naszego klimatu. W efekcie szacuje się, że aż 8% emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Nadprodukcja żywności jest jednym z głównych wyzwań dla środowiska, z jakim obecnie się mierzymy. Walka z marnowaniem jedzenia stała się jednym z głównych celów ONZ na drodze do ograniczenia i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Cel 12.3 zakłada m.in. zmniejszenie do 2030 roku o połowę globalnego wolumenu marnowania jedzenia na poziomie retailerów i konsumentów oraz ograniczenie strat na poziomie produkcji i łańcucha dostaw. A jest o co walczyć! Każdej sekundy w koszu ląduje 51 ton jedzenia, co można przełożyć na astronomiczną kwotę 1.2 biliona dolarów w skali roku.

North Fish w ramach udziału w kampanii edukacyjnej zorganizowanej przez Too Good To Go na swoich kanałach social media publikował posty, gdzie użytkownicy widzieli niepełne zdjęcia, na których 1/3 pysznego dania została celowo zasłonięta. Ponadto w ramach kampanii na ulicach Warszawy czy Krakowa można było natknąć się na reklamy, gdzie 1/3 ich została „zmarnowana”.  W akcję zaangażowali się również znani polscy influencerzy.

Jak opisują twórcy kampanii „pomysł z zasłonięciem 1/3 logo w naszym odczuciu jest najlepszą formą, która podkreśli skalę problemu, z jaką się mierzymy. Nic tak nie działa na naszą percepcję, jak zobrazowanie tego, o czym mówimy. Takim działaniem chcemy zwrócić uwagę, że marnowanie 1/3 nie ma sensu. Poprzez edukację społeczeństwa i zwiększenie świadomości problemu możemy dołożyć małą cegiełkę i sprawić, że każdego dnia coraz więcej z nas będzie działać w duchu „zero food waste”. Wierzymy, że metodą małych kroków osiągniemy cel ustanowiony przez ONZ i ograniczymy ilość marnowanego jedzenia oraz emisję gazów cieplarnianych” – Anna Kurnatowska – Country Manager Too Good To Go w Polsce.

Zródła:

– Raport “Nie marnuj jedzenia 2019” przygotowany przez Banki Żywności, 2019

– Wszystkie dane dotyczące skali marnowania i emisji pochodzą ze strony Movement, 2020

– Blog aplikacji Too Good To Go

 

North Fish to sieć restauracji specjalizujących się w rybach, owocach morza i daniach wegetariańskich. Pierwszy lokal powstał w 2002 roku w kieleckiej Galerii Echo. W tej chwili North Fish to 45 restauracji znajdujących się w najlepszych centrach handlowych w Polsce, co sprawia, że jest niekwestionowanym liderem w Polsce, i drugą w Europie siecią restauracji oferujących ryby i owoce morza. Niemal 1000 pracowników co dzień dba o najwyższą jakość serwowanych produktów.